Tips til logning af 168 timer


Proces / Thursday, February 8th, 2018

Jeg er nu halvvejs igennem ugen og dermed logning af mine timer, så jeg kan danne mig et overblik over hvor de bliver af, hvad jeg prioriterer tidsmæssigt i dag, og det glæder mig, at jeg faktisk synes at det har været overraskende let at få gjort. Måske er det nyhedsværdien der har holdt min motivation kørende? Det har nok heller ikke så lidt at sige, at jeg har valgt at starte en hel blog op omkring processen. Det giver jo en følelse af ansvar over for… ja, lige nu en meget begrænset skare af læsere, haha, men altså, stadigvæk: tak, til dig, der læser med! Det giver mig en ansvarsfølelse over for dig.

Jeg tænkte, at jeg ville dele en smule om processen, lidt om hvordan jeg har grebet det an, samt inspiration til hvordan man ellers kunne gøre det. Det er jo forskelligt, hvad der fungere bedst for en selv og ens hverdag. Det kommer også an på ens ambitionsniveau, og hvad man vil have ud af øvelsen.

I starten – da jeg var helt fyrig og målrettet – registrerede jeg nærmest efter hvert kvarter, men efterhånden vænnede jeg mig til at vente et par timer imellem – fx i kaffepauserne, eller når jeg kørte i tog. Men det har ikke været noget problem for mig at få brugt et halvt minut her og der, på at få noteret mine halve timer. Jeg nøjes for det meste med at skrive et ord eller to – for eksempel ‘arbejde’, ‘frokost’, ‘blog’, ‘netflix’, ‘blog og netflix’ osv.

Men jeg gør også noget ud af at notere det, når jeg bruger tiden på ting som overrasker mig – som ligger uden for kategori. Som for eksempel den halvte time i tirsdags, da min 2-årige efter aftensmaden, men inden vi havde ryddet af bordet og var videre med det næste, fik den indskydelse at han gerne ville tegne. Han så mig spidse en farveblyant og ville gerne selv prøve med min hjælp  – noget, som med hans finmotorik og styrke viste sig at være svært og krævende, men også sjovt – som jo gjorde at jeg var tilstede, og nærværende – og at jeg glemte alt om tiden. Det skal der jo være plads til – og det er det, som jeg gerne vil have plads til. Men det er noget, man nok ikke tænker over, når man forsøger at gøre regnskab over tiden.

Jeg fokuserer altså i denne omgang om at skrive flest detaljer om min fritid, da det er denne som er mest fleksibel og som jeg kan se for mig, at jeg kan gøre noget ud af senere. Men hvis du er derhenne hvor du gerne vil se nærmere på hvordan du reelt bruger din arbejdstid, så kan du med fordel vælge at registrere dette – eventuelt i 15 minutters inkrementer – hvor du også noterer dig hvor lang tid du bruger på kaffepauser, tekniske problemer, overspringshandlinger osv.

Notesbog

Jeg bruger en prikket notesbog som bullet journal, og jeg har den med mig overalt – for mig fungerer den som en ekstern harddisk – eller en udvendig hjerne, for jeg skriver efterhånden alting ned i den, som jeg skal huske. Derfor gav det også rigtig god mening at bruge nogle sider til at logge min uge ned i.

Hvis du har en prikket Leuchtenturm 1977 i A5 ligesom mig, så kan du lade dig inspirere af mine spreads:
En lodret streg midt på hver side, hen over 4 sider – det giver 8 kolonner ialt. De 7 af kolonnerne har fået en ugedag hver som overskrift, den sidste har en nøgle til at farvelægge firkanter alt efter hvordan jeg kategoriserer min tid.

På hver anden række har jeg skrevet et helt klokkeslet, startende ved 5 og så dernedad, indtil der ikke er flere rækker. Det giver mig lige præcis plads til at skrive indtil midnat. Det er rigeligt for mig.

 

Digital kalender

Hvis man i forvejen bruger fx Outlook eller Google Calendar, så kan man herinde nemt og hurtigt logge sine halve timer ind. Det kan give god mening hvis man alligevel er inde og lægge aftaler i tide og utide, at man samtidig lige får logget sin dag også. Som bonus giver begge platforme mulighed for kategorisere hver tidsklump med sin egen farve – hvilket kan være ret handy senere. Men hvis du bruger en delt kalender, vil jeg anbefale dig at gøre dem private i Outlook, eller opret en separat kalender til formålet i Google Calendar, så du kan få lov at logge din hverdag i fred 🙂

Fordelen her er, at man sagtens kan indsætte flere aktiviteter i samme tidsrum, hvis man multitasker. Aftaler du, at du og din kollega holder statusmøde mens I er til frokost? Det kan du sagtens logge herinde.

Apps

Der findes et væld af tidsregistreringapps, og mange af dem tager, ikke overraskende, udgangspunkt i tidsregistrering som noget arbejdsrelateret; projekt- og faktureringsbaseret. Derfor kan det være lidt en jungle at finde apps i, som er oplagte til at registrere ens egen tid i, som ikke kræver at man skal tage stilling til projektnumre og fakturering med videre.

Apps gør det ret nemt og hurtigt at registrere tiden digitalt, men der er nogle ulemper. Den største synes jeg er, at der ikke er mulighed for at registrere det, når man multitasker – det gør jeg meget, når jeg er på vej til arbejde, for der kan jeg sagtens samtidig have gang i at blogge, at svare på arbejdsmails, eller at lave noget afslappende, som fx at sortere i billeder. Jeg kan selvfølgelig vælge at erstatte transportlogs med de aktiviteter jeg laver i stedet, men til den senere bearbejdelse af data kan jeg bare godt lide at have den ekstra oplysning af, at det er noget jeg gør samtidig.

Jeg vil anbefale dig at bruge apps, hvis du er okay med en mere overordnet oversigt over din tid – eller blot som et ekstra værktøj til at støtte dig op ad, hvis du vælger at bruge et andet format som primær registreringssystem.

Ulempen ved apps er også, at den lille skærm gør det svært at arbejde med dine logs efterfølgende. Apps giver visualiserer en overblik over hvor meget tid du sammenlagt bruger i en uge på en given aktivitet, i fine tærtediagrammer og lignende – men du mister oplysninger omkring hvor store og små tidsblokke du bruger for hver gang. Når man bagefter skal bearbejde ens timeoversigt, giver det mening at kunne se tiden hele ugen i sine farverige blokke, så man kan begynde at flytte rundt på dem, fordele dem, samle dem og skabe sine egne mønstre til en tidsmosaik.

Life Cycle

Helt tilfældigt blev jeg af min egen telefon gjort opmærksom på den nye app, Life Cycle, lige da jeg havde besluttet at jeg skulle i gang med at logge min tid. Så den har jeg brugt. Det er de samme folk som står bag SleepCycle, som jeg godt kan lide at bruge i perioder hvor jeg gerne vil have logget min søvn – og fungerer rigtig godt, når jeg gerne vil vækkes på en nænsom måde. De to apps kan iøvrigt snakke sammen, så man kan aflæse hvordan ens søvnmønster påvirkes af ens daglige rytmer.

Life Cycle fungerer sådan, at den automatisk logger hvornår man sover, arbejder og er i transport. Det gør den ud fra ens bevægelse, tidspunkt og lokation, og den fungerer godt. Man skal selv logge det, når man gerne vil have flere detaljer med – hvis du fx gerne vil notere, at du har brugt noget af tiden derhjemme på at folde tøj sammen. I LifeCycle er der forprogrammeret en masse kategorier, mest med udgangspunkt i steder og mindre i forhold til aktivitet. Men man kan selv gå ind og oprette sine egne aktiviteter, og løbende plotte dem ind som det passer ind.

Superday

En anden af de andre apps jeg har fundet er Superday, som jeg er i gang med at prøve af lige nu. Den visualiserer ens dag, efterhånden som den forløber, også ud fra bevægelse og hvor du befinder dig. Den kræver dog lidt hjælp, da den fx skal lære, at bare fordi telefonen ligger stille derhjemme, så betyder det ikke at jeg er i gang med en lur – jeg sidder rent faktisk og arbejder. Dette kan man gå ind og tilpasse løbende, ved at skifte kategorierne ud.

Men efterhånden som den lærer ens rytme at kende, kan den fylde dagene ud for dig, og det er en god hjælp til at danne sig et indtryk af, hvordan dagen forløber. SuperDay giver også mulighed for at sætte sig et mål for hver dag – fx en halv times motion – og kan på den måde give lidt ekstra. Lige nu bruger jeg kun appen til at støtte mig op ad, når jeg registrerer min tid – men jeg forestiller mig at målsætningsfunkionen kan blive ret nyttig, når jeg om nogle dage har dannet mig et overblik og skabt mig nogle ideer omkring, hvad jeg gerne vil opnå med min tid.

Ulempen ved Superday er, at der ikke er mulighed for at oprette egne kategorier. Den kommer med 8 kategorier, hvilket jeg synes er lidt for begrænset for mig, da jeg godt kan lide at kategorisere i flere detaljer.

Digitale regneark (Excel og Google Docs)

Laura Vanderkam har selv benyttet sig af Excelark til at lade sine deltagere registrere tid, og det giver egentlig fin mening. Det er mere fleksibelt end på papir, men det kræver, at man er ved sin computer hver gang man vil ind og opdatere sin tid. Der findes også mobile versioner af Excel og Google Sheets (som det hedder inde i Google Docs), men jeg ved ikke, hvor brugervenligt det er at skrive noter i.

SaveSave

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *